Opdrachten
Jarenlange ervaring in uiteenlopende situaties en projecten maakt dat ik snel en effectief inzetbaar ben. Er zijn geen lange voorbereidingstijden nodig, als we het eens worden over de opdracht ben ik snel effectief. Hier een overzicht van het type opdracht waarvoor je bij mij terecht kan:
Heb je een verse blik nodig? Behoefte aan een plan? Of juist de uitvoering van het plan?....
Verandertrajecten in scholen
Kennismaking
Wie ben ik, wie zijn jullie, wat is de vraag?
We kijken of ik de juiste man voor het vraagstuk ben. Ik ben open en eerlijk over wat mijn krachten en zwaktes zijn.
Opdracht formulering
De eerste week wordt over het algemeen besteed aan het kijken of het probleem ook het probleem is
Samen formuleren we de definitieve opdracht en kijken of aan alle voorwaarden voldaan wordt om het tot een goed eind te brengen.
Het maken van een plan
De eerste weken wordt alles in kaart gebracht en formuleren we een plan van aanpak
Ik hecht eraan om alle belanghebbenden te betrekken bij het maken van een plan.
Aan de slag
Met ons plan in de hand gaan we aan de slag
Met energie en optimisme brengen we de doelen die we geformuleerd hebben stap voor stap dichterbij.
Mijn manier van werken
In een verandertraject op een basisschool doorlopen we verschillende stappen.
1. Analyse van de huidige situatie:
De interimmer begint met het analyseren van de huidige situatie op de basisschool. Hierbij wordt gekeken naar de sterke en zwakke punten van de school en naar de behoeften van de leerlingen, ouders en leerkrachten.
2. Bepalen van de doelen:
Op basis van de analyse bepaalt de interimmer samen met het team van de basisschool welke doelen er moeten worden gesteld om de gewenste verandering te realiseren.
3. Ontwikkel van een plan:
Vervolgens ontwikkelt de interimmer samen met het team van de basisschool een plan om de gestelde doelen te bereiken. Het plan is concreet en controleerbaar. Er wordt duidelijk in beschreven wat er van wie op welk moment verwacht wordt.
4. Implementatie van het plan:
Het plan wordt geïmplementeerd en er wordt gestart met het uitvoeren van de verschillende activiteiten. Een goed plan bevat tussentijdse ijkpunten en vooraf bepaalde succescriteria. Betrokkenen krijgen duidelijk verantwoordelijkheden en krijgen de juiste ondersteuning.
5. Evaluatie van het traject:
Tijdens het traject evalueren we voortdurend. Bij elk ijkpunt kijken we waar we staan en passen zo nodig onze acties aan om onze doelstellingen te behalen. Na afloop van het traject wordt er geëvalueerd of de gestelde doelen zijn behaald en wat er eventueel nog verbeterd kan worden.