Brand strategie met Jan Willem

Stressvrij, down to earth, en spannend

Hoe bouw je en onderhoud je een sterk merk?

en hoe laat je het groeien?

Hoe bouw je en onderhoud je een sterk merk?

 

En hoe laat je het groeien?

Jouw merk is niet gewoon een logo of een kreet. Het is het samenspel van veel elementen

Jouw merk is de combinatie van de ervaringen die een klant heeft met jouw bedrijf op elk manier. Elke herinnering, gedachte, indruk, website bezoek, verhaal, social media post, gebeurtenis, draagt bij aan de reputatie van jouw merk.

Je merk bestaat voor het grootste deel uit ontastbare elementen en jij bent de enige wiens verantwoordelijkheid het is om haar te bewaken. Elke beslissing die jouw merk neemt heeft invloed op jouw merk. En zonder visie, die dat bij elkaar brengt, is de kans groot dat hij verwatert of zelfs beschadigt. Dat kan door inconsistente contacten, ineffectieve marketing of impulsieve bedrijfskeuzes.

Dus de vraag is wat je kan doen om de meest voor de hand liggende fouten te vermijden en te gaan groeien in de toekomst?

Met een brand strategie die jou de controle geeft over hoe je gezien wordt door de wereld!

 

Wat is een Brand strategie?

Het plan voor succes!

In de kern is het de strategie voor hoe jij (en je team) je merk gaat bouwen, vormgeven en delen met de wereld. Het is de formulering van wat jouw merk IS en wil zijn, het doel dat het dient en hoe je de wereld dat vertelt. Het is een gedocumenteerd plan voor jouw succes.

“een brand strategie is een gedocumenteerd plan voor jouw succes.”

“Als je als merk succes wil hebben dan moet je op slimme wijze klanten aantrekken en oprechte relaties aangaan met mensen op een authentieke en transparante manier.”

Waarom heb je een Brand strategie nodig?

Het gaat om relaties, je verhouden tot een ander.

Een brand strategie is het plan voor hoe je je bedrijf laat verbinden met de mensen die het bedient; Je klanten, je medewerkers, je fans, je supporters. Dit zijn belangrijke relaties, dus het is belangrijk om duidelijk te zijn!

87% kiest voor brand waarden!

Er is veel veranderd in de klant merk relatie de laatste eeuw, zelfs in het laatste decennium. Het is ontwikkeld van een transactionele relatie die geënt was op productspecificaties naar een emotionele relatie die gebaseerd is op gedeelde overtuigingen en principes. Volgens de 2017 Cone Communications CSR Study doet maar liefs 87% van de consumenten productaankopen op basis van merk waardes. 87%!

Geen strategie? Geen succes!

Als je als merk succes wil hebben dan moet je op slimme wijze klanten aantrekken en oprechte relaties aangaan met mensen op een authentieke en transparante manier. Als jij (als merk) niet weet wie je bent of hoe je dit moet communiceren dan kan je die relaties niet vormen. Daarom is het zo belangrijk om een Brandstrategie te hebben!

 

Groeien door gezondheid

In een studie gedaan door Imperative en LinkedIn over werkgeluk en het hebben van doelen als bedrijf komt glashelder naar voren dat maar liefst 85% van de bedrijven met een duidelijk geformuleerde en door de medewerkers begrepen en gedragen Visie een positieve groei lieten zien, terwijl 42% van de bedrijven die dat niet hadden een krimp in omzet lieten zien. 

Gelukkiger en sterker

Uit de studie komt naar voren dat als een bedrijf een heldere visie heeft   dat haar werknemers (73%) veel doelgerichter zijn en veel meer plezier hebben in hun werk. Niet zo gek als je bedenkt dat je een belangrijk deel van je leven met je werk bezig bent en dat iedereen het gevoel van zingeving nodig heeft om gelukkig te zijn.

Het is makkelijker en leuker om te werken aan positieve doelen immers!

Jammer genoeg……

weet maar 51% van de medewerkers wat de Brand strategie van hun bedrijf is

 

Hoe maak je een Brand strategie?

Beter iets dan niets

Het hebben van een goed gedocumenteerde Brand Strategie is dus heel belangrijk voor het welslagen van een bedrijf. Maar waar begin je in godsnaam?????

Adem in…. adem uit. Als je begint met gewoon opschrijven wat je zou willen dat het is ben je al een heel eind.

1.000.000 manieren

Als je gegoogled hebt op merk strategieën heb je miljoenen hits gekregen en duizenden diagrammen, Strategieën voor strategieën… een ondoordringbaar oerwoud van adviezen en methodes. 

Wat moet er wél en wat mag er absoluut niet in staan! Eerlijk gezegd vind ik dat allemaal maar verwarrend en onnodig ingewikkeld. 

Tijd

Wie heeft er tijd om eens lekker met de voeten op tafel van gedachte te wisselen, de ideeën te laten ontstaan, te laten rijpen, te heroverwegen en het als van nature te laten ontstaan?

Dat zijn er maar heel weinig en de meeste die dat hebben zijn niet bezig met het laten groeien van hun bedrijf.

Geld

Welk bedrijf heeft het verdienen van geld niet in hun basis strategie staan? Zonder geld geen bedrijf, zonder bedrijf geen missie en visie en zonder missie en visie geen impact op de wereld.

Elke euro kan je maar één keer uitgeven en het liefste geef hem uit zodat hij driedubbel weer terug komt (en nog snel ook). Je hebt vast al door dat ik er van overtuigd ben dat je elke euro die je aan je brandvisie uitgeeft heel snel en heel vaak terugverdient.

Als je toe bent aan een brand strategie

Maar geen idee hebt waar je moet beginnen dan ben je hier op de juiste plek

Hoe weet ik of het maken van een brand strategie de juiste keus voor mij is?

Brandstrategie is niet voor iedereen. Er zijn genoeg mensen die het naar hun zin hebben waar ze zitten. Tevreden zijn met wat ze hebben. Geen groei of verandering willen realiseren. .

Ik wil geld verdienen

Goed zo! Geld verdienen is een goed ding. het stelt je in staat om je hogere doelen te bereiken. Wij houden er van.

Een brandings strategie helpt je direct bij het verdienen van geld omdat je weet wat er bij je merk past en wat niet.

Een brandingsstrategie stelt jou in staat om keer op keer de juiste keuzes te maken en niet geleid te worden door de waan van de dag.

Ik wil dat mijn merk voor mij werkt

Jouw merk moet jouw visie in de wereld brengen. Het moet jouw verhaal vertellen zodat jij dat niet elke keer opnieuw hoeft te doen.

Ik wil het makkelijk

We zouden bijna gewend raken aan het gevoel dat hard werken, moe zijn, druk zijn de essentie van werken is. Het hebben van een duidelijk doel en weten hoe de weg loopt die je moet bewandelen maakt alles makkelijker.

Ik wil het nu

Het besef dat je merk het meer dan waard is om een duidelijke strategie te krijgen maakt dat je het nu wil. Begin dan ook gewoon nu. Neem nu contact op met mij en we beginnen vandaag!

Ik wil het allemaal

En waarom ook niet? Ga er voor! Doen wij ook. Haal er alles uit wat er in zit. Doe het! Doe het voor de wereld, doe het voor je hogere doelen maar doe het ook vooral voor jezelf!

Mijn aanpak

Ik werk graag grondig en met passie. Ik werk graag met mensen die beslissingen kunnen nemen.

Elke samenwerking begint bij het drinken van een koffie en inventariseren van jouw wensen.

Ik maak graag gebruik van deze fase dat we nog niet afhankelijk van elkaar zijn om zo eerlijk mogelijk te zijn. Als ik een bijdrage kan leveren word ik daar gelukkig van en als ik denk dat een andere oplossing beter is dan verwijs ik je graag door.

Ik maak een plan en vertel je wat de kosten zullen zijn. Simpel, helder, geen gedoe, daar hou ik van!

De drie fases van het bouwen van een brand strategie

Verkenning

Voordat we gaan bepalen wat en wie je bent, voordat we je identiteit gaan bepalen kijken we wat de omgeving is waar je in zit, waar je vandaan komt, welke factoren bepalen hoe je jezelf presenteert, inclusief de aard van je werkgebied, je ideale klant en en je merk zelf.

Identiteit

Zodra we weten wat jouw plaats in de wereld is zijn we toe aan het moeilijkste stuk: Identificeren WIE je bent, WAT je doet en HOE je we dat kunnen vertellen aan de wereld.

Uitvoering

Als we weten wie je bent en we weten wat jouw verhaal is verleggen we de focus op het effectief vertellen van dit verhaal, met name door marketing.

Ook kijken we kritisch naar welke producten of diensten die je verkoopt passen in deze indentiteit.

Fase 1: Verkenning

Elke verkenning bestaat uit verschillende onderdelen. Afhankelijk van je bedrijf, de grootte, de ambitie en je mogelijkheden. Dit zijn de fases die in elk geval de revu passeren.

Wat heb je al?

Bijna iedereen is bezig geweest met zijn/ haar missie en visie. We verzamelen uitspraken en documenten. Niet alleen omdat we daarmee duidelijk krijgen wat de wens is maar ook omdat we daarmee duidelijk krijgen wat er in de wereld bekend is van jou.

Dit is vaak een mooie aanleiding om een verkennende discussie te hebben over wat er in je bestaande identiteit zit. Ook kijken we naar wat slecht geformuleerd is. Wat is niet langer relevant? Wat is er organisch ontstaan en staat er nog niet in?

Wat is er goed aan? Wat mist er?

We focussen hier op de volgende onderdelen:

  • Visie: Waarom bestaat het bedrijf?
  • Missie: Wat doet je bedrijf?
  • Waardes: Hoe doet je bedrijf dat?
Markt verkenning en concurrentie analyse

Om jezelf op de juiste manier te identificeren en te positioneren moeten we weten waar je staat in de markt en hoe je je verhoudt tot je concurrenten. Hiermee kan je beter je niche bepalen en iets origineels doen waarmee je kan verbinden met je huidige en toekomstige klanten.

Oefening 1 Markt onderzoek

Hoe groot is de markt? Wat zijn de kansen? Op welke manier zijn dingen in verandering? En wat is de verwachting voor de toekomst?

Veel informatie is gewoon gratis online te vinden en zonodig doen we onderzoek, zetten we polls uit en kijken we kritisch naar de informatie die in het bedrijf aanwezig is, wat betekent het? Hoe kunnen we weten wat echt is?

We stellen eerst de vraag at we willen weten van de markt. Wat is relevant voor jou in dit moment?

Oefening 2 Concurrentie onderzoek

Identificeren welke andere spelers er zijn in jouw werkveld kan ongemakkelijk voelen en kan een gevoel van tekort oproepen. Toch kan het nuttig zijn. Juist waar het schuurt kan voor jou nuttige informatie zitten.

Hoe presenteren ze zich? Hoe praten ze over zichzelf? Hoe succesvol zijn ze? (en hoe kan je dat echt weten?) Wat zijn hun krachten en zwakheden? Als je een klant zou zijn en je moest kiezen tussen jou en hen?… Wat zou je doen? en waarom?

Persona ontwikkeling

Persona zijn de verbeelding van jouw ideale klant. De klant die je wil. We duiken diep in haar persoonlijkheid om uiteindelijk in staat te zijn te weten hoe ze denkt, waar ze te vinden is, waar haar kernwaarden zijn.

Het is een demografische, psychografische inventarisatie van de door jou gewenste klant. Wie ze zijn, hoe ze handelen, waar ze om geven, en de problemen die ze opgelost willen hebben.

Dit is misschien wel het allerbelangrijkste van je hele brandingsstrategie. Immers als je niet weet tegen wie je praat dan is de kans groot dat alles wat je zegt verdwijnt of dat je als een vreemde snuiter gezien wordt die het helemaaaal niet begrepen heeft.

Perceptie

Hoe word je gezien als merk? Helaas is de vraag hier niet hoe wil je dat je gezien wordt maar hoe je nu gezien wordt. Eerlijkheid kan pijnlijk zijn.

Afhankelijk van de grootte van je bedrijf en het budget kan je hier een apart onderzoek voor doen. Het doel is om zicht te krijgen in de volgende gebieden:

-Het verleden: Als je al een tijdje bestaat dan heb je vast een collectie aan materiaal dat inzicht geeft over wat mensen van je dachten. Dat kan zijn door reviews, klant contacten, feedback etc.

-Het NU: Wat mensen nu van je vinden kan je doen door klanten en werknemers te interviewen. Het ius belangrijk om hier zowel tevreden als ontevreden klanten mee te nemen. Leren is het doel!

 

Bepaal je kernidentiteit

Doel van deze fase is het bereiken van consensus over wat je missie, visie en waardes zijn. Glashelder.

Immers dit is hetgene waarmee je jezelf en je team helpt herinneren wie je bent, waarom je bestaat en het dient als een kompas om je beslissingen te nemen.

Zonder helderheid op dit gebied wordt het bijna ondoenlijk om een sterk merk te bouwen.

Ga door in deze fase tot je het echt zeker weet!

Oefening: gebruik simpele bondige taal om je kern identiteit te formuleren. Doe net alsof elk woord 1 miljoen euro kost. Je moet zoveel mogelijk helderheid voor zoveel mogelijk mensen creeeren voor zo min mogelijk geld. Hoe simpeler en bondiger hoe makkelijker het is voor je team om te onthouden.

 

Brand positionering

Om jezelf effectief te positioneren moet je duidelijk maken wat jou onderscheidt in jouw werkveld. Of op welke manier jij anders bent dan je concurrenten.

Grip op jouw positie tenopzichte van jouw concurenten geeft je veel slagkracht en geeft mensen die bezig zijn met cruciale onderdelen in het bedrijf zoals, leiderschap, verkoop en marketing helderheid om hun werk zo effectief mogelijk te doen.

Idealiter vang je je positionering in één zin die beschrijft wát jij beter doet dan wie dan ook.

-Oefening: Er zijn veel methodes en formules waarmee je je positionering kan typeren. Maar ik geloof in simpel. Marty Neumeier heeft één simpele zin bedacht die je moet invullen waar het allemaal in staat:

(bedrijfsnaam) is de enige (Categorie) die (Voordeel (rationeel of emotioneel))

Voorbeeld: Breekwater Branding is de enige brandspecialist die jou helpt jouw merk glashelder te krijgen zodat het voor jou gaat werken en dat jij er gelukkiger van wordt.

Waarde propositie

Je waarde propositie is een bondige uitleg van zowel de funtionele als de emotionele voordelen van jouw product, of dienst die je levert aan je klanten.

Je kan het ook zien als de belofte die je doet aan je klant als ze iets bij je kopen. Belangrijk om deze vraag al 100 keer aan jezelf beantwoord te hebben voordat iemand hem aan je vraagt)

Oefening: XYZ template

Wij helpen X om Y te doen om Z te bereiken.

voorbeeld: Breekwater Branding helpt merken om hun brand te bouwen en daarmee groei te realiseren. Groei in geld en levensgeluk.

Tagline/ Slogan

Je slogan says it all.

voorbeeld: de slogan van Breekwater is: Laat je merk voor jou werken!

 

Het verhaal

Als het om content en communicatie gaat dan moet je een eenduidige manier hebben om over je merk te praten. Zowel intern als naar de buitenwereld. Het verhaal vertellen helpt hierbij. Verhalen geven taal, woorden en een stijl van beschirjven die je nodig hebt om geloofwaardig te vertellen wat je doet, waarom je het doet, voor wie je het doet en wat je onderscheid van de rest.

Het belangrijkste deel van deze taal groeit organisch door het doormaken van dit brandingsproces. Om het compleet te maken heb je alleen nog een paar verhalen vanuit verschillende perspectieven nodig.

Oefening: Kies drie verschillende kanten van het grotere brandverhaal op die je waard positie versterken en geef argumenten die die kanten versterken.

Voorbeeld: Breekwater Branding zou “gelukkig worden van je merk”, “laat je merk het werk doen” en “verantwoord geld verdienen is lekker” kunnen nemen. Deze onderwerpen vertellen het verhaal van Breekwater vanuit een specifiek oogpunt.

Fase 2: Identiteit

Wie ben je? Wat doe je? en Hoe doe je dat? Zijn kernvragen die in deze fase aan bod komen. Bij kleinere bedrijven is de vraag in hoeverre de identiteit van de eigenaar met de identiteit van het bedrijf overlapt. Waar wil je grenzen hebben liggen? Waar kan het duidelijker en eenvoudiger?

Fase 3: Uitvoering

Als we weten wie je bent en we weten wat jouw verhaal is verleggen we de focus op het effectief vertellen van dit verhaal, met name door marketing.

Ook kijken we kritisch naar welke producten of diensten die je verkoopt passen in deze indentiteit. Wat is de consequentie voor je brand strategie op jouw bedrijf zelf.

Tone of voice

Welke woorden, welke sfeer is het meest effectief om je boodschap over te brengen bij jouw ideale klant. Welke waardes verbinden je klant met jou?

hier geven we woorden aan:

-Brand positie

-Waarde propositie

-Slogan

-Het verhaal

-Voice and tone

-Alles wat verder nuttig en relevant is

Visuele brand richtlijnen

-Het uiterlijk van je brand moet het verhaal vertellen van jouw merk. Het moet ene beeldtaal hebben die je verhaal versterkt maardie uniek genoeg is om op te vallen tussen de concurentie. De belangrijkste onderdelen zijn:

-Kleuren

-Logo gebruik

-Fonts en typografie

-Structurering

-Fotografie

-Illustratie

-Iconografie

-Data visualisatie

-Interactieve elementen

-Video en animatie

-etc

Content strategie

Content strategie kan je zien als een logisch gevolg van brand strategie. Immers je brand strategie bepaalt wat je communicatie doelen zijn en je communicatie doelen bepalen hoe je content e ruit ziet.

De manier waarop je j econtent maakt bepaalt in belangrijke mate hoe je mensen langzaam je bedrijf in masseert in plaats van ze agressief naar binnen te slepen.

Je content strategie heeft veel invloed op de consistentie van je bedrijf door de tijd heen.

Belangrijke omnderdelen er van zijn:

-Content ladder

-Verdeling van aandacht afhankelijk van omstandigheden

-Social media strategie

-Sale funnels

-Website

Producten en diensten

Helderheid over je merk geeft de uniek kans om te zien waar er laaghangend fruit is waarvan je je nog niet eerder bewust was. Hoe maak je je assortiment  logisch en compleet. Wat is een goede prijsstelling?

 

Brand in a day

In één dag alle cruciale onderdelen in grote lijnen op orde. Ideaal als je met jouw team op één lijn wil komen of als je met grote focus, grote slagen wil maken.

€ 1200

Details

Brand in a day vind plaat op locatie waar we het effectiefst kunnen werken. Het team waar we mee werken is minimaal 1 en maximaal 5 man/ vrouw groot. Gedurende de dag doorlopen we de drie fasen van de brandstrategie.

Na afloop van de dag krijg je een document op basis waarvan je verder kan gaan met je team in de ontwikkeling van een complete brandistrategie.

Voor wie is dit?

Brand in a day werkt super goed als je in korte tijd veel wil bereiken en als je zin hebt om een hele goede basis te leggen om later verder te gaan

-Serial entrepeneurs die helder willen hebben hoe ze een nieuwe business snel en effectief neer moeten zetten.

-Nieuw product lanceren? ideaal om met Brand in a day the positionering binnen het assortiment scherp te krijgen.

-Met je team de focus weer krijgen op waarom jullie ook al weer doen wat je doet.

Brand strategie, implementatie outline

Een complete brand strategie. Op maat gesneden. Ik begeleid jou, of je team in 5 tot 7 sessies door de drie fases van de brandstrategie. Effciënt en effectief. Maar vooral, super leuk om te doen!

€ 2700

Details

In 5 tot 7 dagdelen doorlopen we de drie fases en geven duidelijkheid aan jouw brand. We geven ruimte aan dromen maar verliezen de werkelijkheid niet uit het oog. Het resultaat van ons proces zal een document zijn waar je steeds op terug kan grijpen en wat je kan laten groeien in de loop van de tijd.

Idealiter is er een sessie per week en na 1 tot 2 maanden heb je dus je hele strategie glashelder!

Voor wie is dit?

Een complete brand strategie zou goed zijn voor iedereen.

-Elk bedrijf dat geen, goed gedocumenteerde, strategie heeft .

-Of als de strategie aan een update toe is.

-Bedrijven die willen groeien

-Bedrijven die serieus werk willen maken van het leven van hun missie

-Bedrijven die niet geleefd willen worden door de waan van alle dag

 

Brand strategie, Vormgeving, implementatie outline

Een complete brand strategie inclusief de vormgeving. Het beeld bij het verhaal. Een logo, kleurgebruik, Hoe ga je om met beeld, hoe vertel je je verhaal in beeld op social media?

€ 3800

Details

Naast een document over de strategie heb je ook een document dat duidelijk maakt wat jouw strategie betekent in je visuele uitingen.

-Kleuren

-Logo gebruik

-Fonts en typografie

-Structurering

-Fotografie

-Illustratie

-Iconografie

-Data visualisatie

-Interactieve elementen

-Video en animatie

Voor wie is dit?

Een complete brand strategie zou goed zijn voor iedereen.

-Elk bedrijf dat geen, goed gedocumenteerde, strategie heeft .

-Of als de strategie aan een rebranding toe is.

-Bedrijven die geen consessie willen doen aan hun idealen en willen groeien

-Bedrijven die serieus werk willen maken van het leven van hun missie

-Bedrijven die niet geleefd willen worden door de waan van alle dag

 

Vragen? Kom maar op!